13/01/2014 interpelacja w sprawie zmian organizacyjnych na czas remontów
169/SLD/2014
Sprawa: Poszukiwanie najlepszych rozwiązań na czas utrudnień w ruchu kołowym.
Pan
Piotr Grzymowicz
Prezydent Olsztyna
Zwracam się do Pana z prośbą o ustosunkowanie się do następujących propozycji mogących w znaczący sposób ograniczyć uciążliwość prowadzonych na terenie miasta inwestycji utrudniających swobodny przepływ pojazdów – dotkliwe skutki szczególnie dla mieszkańców tzw. sypialni miejskich w Olsztynie. Kilkukrotnie poruszałem temat kosztów społecznych prowadzonych na terenie miasta inwestycji, najwyraźniej brak merytorycznej odpowiedzi koresponduje z reprezentowanym przez Pana urząd podejściem do spraw społecznych. Jestem przekonany że aspekty ekonomiczne pozwoliłoby ustrzec się od wielu błędów i ich kosztami nie obarczać mieszkańców naszego miasta.
Kilka propozycji do wdrożenia:
- dziś nie jest najważniejsza odległość, ale czas potrzebny na dotarcie do celu. Jako przykład niech posłuży możliwość dojazdu z Osiedla Generałów do centrum przez Bartąg! Proszę o przedstawienie wyniku rozmów z Starostą i Wójtem, mających na celu podjęcie wspólnych działań – zapewnienie bezpieczeństwa na odcinku Bartąska – Zacisze – Bartąg – dojazd do DK51.
- Zapowiedź utrudnień na czas budowy linii tramwajowej mieliśmy w ostatni piątek 10 stycznia br. Drobna kolizja na skrzyżowaniu Bartąska – Wilczyńskiego – Kutrzeby blokująca jeden pas ruchu skutecznie zablokowała pół miasta na wiele godzin! Kolejny raz funkcjonowanie miasta wpisuje się w słowa Jana Kochanowskiego: Cieszy mię ten rym: Polak mądry po szkodzie.
Lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie,
Nową przypowieść Polak sobie kupi
Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi. – służby odpowiedzialne za porządek w mieście nie tylko mają wiedzieć, że są procedury, ale powinny je skutecznie wdrażać – okazało się że najwięcej utrudnień wygenerowały blokujące przejazd pojazdy policji a nie te uszkodzone w wyniku kolizji! Proszę zatem o ponowne sprawdzenie procedur postępowania na w/w okoliczności i jej podobne. Proszę również o zapis ustaleń, udostępnienie zmian jakie w podejmowanych działaniach nastąpiły w związku ze zdarzeniami na terenie naszego miasta (kolizje, podtopienia itp. wpływające na utrudnienia w poruszaniu się na terenie miasta) - wprowadzanie na tzw „próbę” rozwiązań (objazdów, oznakowania, próbne puszczenie ruchu w planowanej podczas utrudnień konfiguracji) jeszcze przed ostatecznym wkopaniem łopaty i rozregulowaniem układu komunikacyjnego miasta. Takie działania doświadczalne pomogą przygotować się na wszystkie ewentualności i przećwiczyć działanie służb miejskich na wypadek, wcześniej nie przewidzianych zdarzeń, których na etapie planowanie nie udało się zaprojektować. Konieczne jest szerokie rozpropagowanie informacji o ćwiczeniach z wyprzedzeniem, poinformowanie uczestników ruchu.
- Proszę o przedstawienie kalkulacji – rozważenia możliwości priorytetowego potraktowania planowanych utrudnień na ul. Sikorskiego – zabezpieczenia komunikacyjnego poprzez bezpłatną komunikację publiczną na czas remontu. Komunikację z częstotliwością odjazdów w świetle ul Sikorskiego w odstępach nie większych niż 3 minuty! Może zastosowanie takiego rozwiązania będzie tańsze niż koszt prowizorycznych objazdów i udogodnień? Jeszcze jest czas na stosowne przygotowania, ale nie możemy tracić kolejnego miesiąca, trzeba to sprawdzić i wybrać najlepsze możliwe rozwiązanie. Jeśli nie jedno to jakąś hybrydę propozycji, pomysłów i innowacji.
Licząc na szybką i merytoryczną odpowiedź, ustosunkowanie się do wszystkich propozycji, oraz wyjawienie miejskich na tę okoliczność już opracowanych planów.
Oczekując na odpowiedź
Radny Olsztyna
Krzysztof Kacprzycki
Sojusz Lewicy Demokratycznej
byby