czy to przejaw braku ambicji, czy strach?
Stawiam to pytanie w związku z projektem dotyczącym wprowadzenia zmian w strefie płatnego parkowania na terenie Olsztyna. Zacznijmy od sposobu uchwalania tego prawa – projekt ukazał się w bipie dopiero w tym tygodniu, nie został również poddany pod konsultacje społeczne zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 26/01/2011. Czy możemy konsultacje: ” w związku z wykonaniem analiz przedwykonawczych budowy parkingów alternatywnych względem strefy płatnego parkowania na terenie Olsztyna” nazwać konsultacjami dotyczącymi strefy, literalnie zapewne nie.
Czyli już w tak ważnej sprawie omijamy prawo miejscowe jakie sami uchwaliliśmy. Czy to niedopatrzenie, czy warto aż tak „przyśpieszać” by akceptować gniota prawnego? Moim zdaniem stanowczo nie.
Sam jako również szef Rady Osiedla jestem głęboko zirytowany faktem, że projektu nie przedłożono Radom Osiedli z terenów objętych i przylegających do strefy. Statutu Rad mówią – będą z wami konsultowane sprawy dotyczące waszych mieszkańców – jednak to kolejny martwy zapis.
Co do jednego jestem pewny, zmiany w strefie są konieczne, ale nie w takim zakresie w jakim się je wprowadza (wysokość opłat) tylko to prawo powinniśmy potraktować jako narzędzie do uporządkowania, przemodelowania komunikacji w centrum miasta. Postawię parę pytań i zachęcam do wspólnego poszukania odpowiedzi, podobne pytania postawiłem na Komisji Gospodarki – z odpowiedziami się nie zgadzam zatem, zachęcam do jeszcze raz ich przemyślenia. Zamierzam do nich powrócić na sesji już w środę.
- brak konsultacji w sprawie, prowadzono tylko poboczne, jakie są opinie Rad Osiedli, na których będzie funkcjonowała strefa po zmianach?
- co ta uchwała ma zmienić?
- czy pieniądze z opłata za parkowanie w strefie będą znaczone, czy trafią do jednego worka?
- place na których chcemy wprowadzić strefę, czy nie będzie to ograniczenie ich funkcjonalności, czy powinny być parkingiem, czy strefą publiczną?
- gdzie miejsce w tym projekcie na promowanie nowoczesności miasta, pojazdy hybrydowe, elektryczne, zasilane CNG?
- gdzie jest uzależnienie opłat dla mieszkańców w strefie zależnych od ilości pojazdów w gospodarstwie domowym? Jeden samochodów uznajmy za konieczność, ale kolejne to już luksus?
- Zmiany opłat zwiększą również „lewe’ parkowanie na terenach prywatnych objętych strefą, i bezpośrednio do niej przylegających – jakie narzędzia damy dla prywatnych właścicieli by się przed tych mogli uchronić? Wprowadzamy uciążliwość , bez narzędzia wspomagającego, przeciwdziałającego!
by